Grote Kerk Almelo

geschiedenis

De Grote Kerk | Almelo.
geschiedenis

De Grote Kerk is in 1236 gesticht door de heer van Almelo als slotkapel. Deze kapel werd in 1299 parochiekerk van de stad Almelo. De kerk was gewijd aan St. Georgius en St. Mauritius. Het koor van de huidige kerk is gebouwd in 1493.

Vanaf 1619 is de kerk in gebruik voor de protestantse eredienst. Het schip en de toren zijn in 1738 afgebroken en vervangen door de huidige bouw met dwarspand in de vorm van een grieks kruis. Het gotische koor bleef bestaan. Onder dit koor bevindt zich de overwelfde grafkelder van de grafelijke familie waarmee de kerk altijd sterk verbonden is geweest.

De toren heeft 3 klokken (1629,1738 en 1970). Het orgel is gebouwd in 1754 door A.A. Hinz. Het grafmonument op het koor is van 1772 en het rouwbord van 1779. De huidige torenbekroning is in 1781 geplaatst.

In 1955 vond een grote restauratie plaats, daarbij verhuisde de gravenbank van het koor naar het noorder dwarspand. De kroonluchters van venetiaans glas zijn, evenals de preekstoel, na deze restauratie geplaatst. De toren van de kerk is eigendom van de burgerlijke gemeente Almelo.

Kijk onder fotoalbum voor impressies.

Hier vindt u gegevens over namen en telefoonnummers.
Verder informatie over parkeren en routebeschrijving.

contact >>

meer

Kerkdienst luisteren / gemist
Het is mogelijk rechtstreeks via internet de kerkdienst te beluisteren. Ook achteraf.
Klik op kerkdienstgemist.
En maak vervolgens een
keuze welke dienst u wilt beluisteren.

De andere wijkgemeentes:

Privacyverklaring PGA Almelo
De wijkgemeente
de Grote Kerk maakt gebruik van de Privacyverklaring van
de Protestantse Gemeente Almelo.

Deze verklaring staat op de Centrale website onder de volgende link: