CONCERT 28 JANUARI 2024 IN DE GROTE KERK CONCERT 28 JANUARI 2024 IN DE GROTE KERK
Op zondag 28 januari vindt ons volgende concert in de Grote Kerk van Almelo plaats. Daarvoor is uitgenodigd het Roder Jongenskoor o.l.v. Jaap de Kok. Dit koor is geheel geschoold naar het model van de Engelse kathedrale koorscholen. Op het programma staan werken van Tallis, Purcell, Gardiner en het prachtige Magnificat in G van Stanford. Ook zullen enkele werken uitsluitend door de jongenssopranen worden uitgevoerd. Het orgel wordt bespeeld door Sander van den Houten.
Dit concert is voorlopig de laatste vanwege de sluiting van de kerk in verband met een interne verbouwing en verduurzaming.
Aanvang 15.30 uur. De toegang is vrij. Er wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.

CONCERT 17 DECEMBER IN DE GROTE KERK CONCERT 17 DECEMBER IN DE GROTE KERK

Op zondag 17 december wordt de zondagmiddagserie in de Grote Kerk van Almelo voortgezet met een optreden van Apeldoorns Vocaal Ensemble i.s.m. de Koorschool Arnhem. Op het programma staat A Festival of Lessons and Carols. In deze uitvoering worden negen bijbellezingen rond het kerstverhaal afgewisseld met bewerkingen van kerstliederen uit de engelse koortraditie. Een carol is een volkslied van de straat, dat in de kerk van Engeland inmiddels een grote plaats heeft verworven. Grote componisten hebben er prachtige bewerkingen bij geschreven. En inmiddels is het Festival of Lessons and Carols vanuit het Kings College uit Cambridge, uitgezonden op Britse TV, niet meer weg te denken. De kinderen van de Koorschool en de volwassenen van het Vocaal Ensemble zullen afzonderlijk en gezamenlijk uitvoering geven aan het programma waarin ook samenzang door aanwezigen is opgenomen. Dirigent van beide ensembles is Thea Endedijk Griffioen. Lector is Pieter Endedijk. Gijs van Schoonhoven tekent voor de orgelbegeleiding. Het concert begint om 15.30 uur. De toegang is vrij.

Koorschool Arnhem

Apeldoorns Vocaal Ensemble

CONCERT 5 NOVEMBER IN DE GROTE KERK CONCERT 5 NOVEMBER IN DE GROTE KERK

Op zondag 5 november komt het Vocaal Ensemble La Colombe een zondagmiddagconcert verzorgen in de Grote Kerk. Op het programma staan de Musicalische Exequien van Heinrich Schütz (uitvaartmuziek) en het motet Jesu meine Freude van Johann Sebastian Bach.
Het koor, met een vaste kern van geschoolde zangers, heeft een uitgebreid repertoire met oude en moderne muziek en heeft succesvolle uitvoeringen gegeven op diverse festivals.
De leiding is in handen van de Bulgaarse dirigent Yassen Raykov. Hij studeerde aan de conservatoria van Sofia en Amsterdam piano en koordirectie en aan het ArtEZ-conservatorium te Enschede orkestdirectie. Naast La Colombe dirigeert hij koren in o.a. Zwolle en Eindhoven.
Het continuo wordt verzorgd door de Almelose organist Henk Linker die ook een uitgebreide staat van dienst heeft als kerk- en concertorganist.

Henk Kamphuis

Kerkconcerten Grote Kerk Almelo Kerkconcerten Grote Kerk Almelo
Op zondag 1 oktober 2023 gaat de concertserie op zondagmiddag in
de Grote Kerk van Almelo verder met een optreden van het Leiderdorps Kamerkoor o.l.v. de Griekse dirigent Angeliki Ploka. Zij heeft een indrukwekkende reputatie als dirigent van diverse ensembles in heel Europa w.o. het Grieks Radio Koor.
Zij is thans o.a. docent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
Ook het koor heeft een fraaie staat van dienst, mede op het gebied van het kamerkoorrepertoire.
Op het programma, getiteld “Een Liefdesboeket”, staan werken uit diverse stijlperioden van Monteverdi, Grieg, Brahms, Schnittke e.a.
Aanvang 15.30 uur. De toegang is vrij

Henk Kamphuis