Grote Kerk Almelo

Evenementen Evenementen

Follow the Light: brand een kaarsje in de Grote Kerk

Op donderdagavond 23 november staat de Grote Kerk weer in het teken van Follow the Light. Het donkere kerkgebouw is dan uitsluitend met kaarsjes verlicht. Op straat wordt aan het winkelende publiek ook een kaarsje aangeboden, om het in de kerk aan te steken en op de trap van het koor te plaatsen. Sommigen denken daarbij aan een dierbare, andere komen voor rust of voor een moment van bezinning.
Langzaam wordt de duisternis verdreven door het groeiende aantal kaarsjes. Wie binnenloopt ervaart de bijzondere sfeer, die spiritueel en troostrijk is. De stilte wordt afgewisseld met zachte muziek van de cantorij en andere zanggroepen, evenals instrumentaal spel op viool, piano, orgel en fluit. Kom dit ervaren vanaf 18:30 uur, tot ca. 20:30 uur is er vrije inloop.
Follow the Light bleek in de jaren tot 2020 in een duidelijke behoefte te voorzien. In dat jaar kon het evenement niet doorgaan wegens corona, in 2021 evenmin. Maar vorig jaar bleek de behoefte hieraan nog even groot en kwamen er opnieuw veel mensen een kaarsje branden en de sfeer in zich opnemen: meer dan driehonderd kwamen met het hun uitgereikte kaarsje in de kerk om het daar aan te steken en te plaatsen.

Wel-Kom-Binnen
Een aantal keren per jaar is de kerk een hele middag of avond open voor het publiek en wordt u welkom geheten met koffie, thee en lekkernijen. Soms heeft dit de vorm van een ‘fancy fair’.

De Grote Kerk in Kerstsfeer
Rond Kersttijd wordt een middag georganiseerd ' De Grote Kerk in Kerstsfeer'.
U kunt op elk moment de kerk binnenlopen om te luisteren naar muziek,
tot rust komen, te genieten, om een kaarsje aan te steken.
Wij verwelkomen u met een glas warme wijn of chocolademelk

Follow the Light is een jaarlijks evenement, voorafgaand aan de eeuwigheidszondag, eind november.
Het winkelende publiek wordt dan op straat uitgenodigd om een kaarsje te ontsteken
in de vrijwel donkere kerk.
Dit trekt steeds honderden bezoekers, die zo een spiritueel moment ervaren.

• Contactpersoon voor de exposities en evenementen is Harry Konijnenbelt,
    telefoon 06-13119848.

Hier vindt u gegevens over namen en telefoonnummers.
Verder informatie over parkeren en routebeschrijving.

contact >>

meer

Kerkdienst luisteren / gemist
Het is mogelijk rechtstreeks via internet de kerkdienst te beluisteren. Ook achteraf.
Klik op kerkdienstgemist.
En maak vervolgens een
keuze welke dienst u wilt beluisteren.

De andere wijkgemeentes:

Privacyverklaring PGA Almelo
De wijkgemeente
de Grote Kerk maakt gebruik van de Privacyverklaring van
de Protestantse Gemeente Almelo.

Deze verklaring staat op de Centrale website onder de volgende link: