Actieve gemeente Actieve gemeente
De Grote Kerk Almelo is een actieve gemeente. Zo organiseren wij allerlei activiteiten voor jong en ouder. Vrijwilligers zijn betrokken in verschillende werkgroepen. Met elkaar zorgen wij voor een levende gemeente die midden in de maatschappij staat.

Wilt u meer weten over onze activiteiten? Of ook vrijwilliger worden?

Lees verder in het onderstaande overzicht.

Groepen rond de eredienst Groepen rond de eredienst

1. De cantorij zingt ongeveer twee keer per maand in de eredienst. In de adventstijd en de veertigdagentijd zingt de cantorij elke zondag en daarnaast ook op de feestdagen.
Cantor/organist is de heer Henk Kamphuis,
tel. 0546-863512.

2. Het muziekensemble is een groep van instumentalisten die regelmatig medewerking verlenen in de dienst.
Inlichtingen: dhr. Gerrit Rietveld, tel. 0546-863989.

3. De lectoren verzorgen de bijbellezingen en de voorbede in
overleg met de predikant.
Inlichtingen bij Lena Hatumena: 0546-333630.

4. Het liturgieberaad is een taakgroep van de kerkenraad van ongeveer tien gemeenteleden. In dit beraad wordt gesproken over alle zaken die de eredienst aangaan. Zonodig wordt advies uitgebracht aan de kerkenraad.

5. Ongeveer eenmaal per maand is er kinderkerk voor kinderen van de basisschoolleeftijd. In de kinderkerk wordt een Bijbelverhaal verteld en is er een creatieve verwerking.
Coördinatie: Agnes Kruize-Capelle, tel. 0546-820278.

6. Om de veertien dagen is er om 10.00 uur jeugdkerk voor jongeren vanaf twaalf jaar.
Zij komen bijeen in Het Kolkje voor een eigen viering.
De leiding is in handen van:
Adriande Uspessij, tel. 0546-813572 en
Nico Knol, tel. 0546-827073.

7. De werkgroep symbolisch bloemschikken zorgt voor een bloemschikking in de adventstijd, de veertigdagentijd en bijzondere zondagen. Kijk ook onder fotoalbum voor een impressie.
Inlichtingen: mw. Anneke Schuttevaar-Flink, tel. 0546-824837.

8. Autodienst
Voor wie niet of moeilijk naar de kerk kan komen, is er de mogelijkheid om opgehaald en teruggebracht te worden.
Coördinator: Hendrik Harkink, tel.: 0546-802002.

9. Bloemen
Bloemen horen als zichtbaar element bij de liturgie. Daarom staan er elke zondag bloemen op de avondmaalstafel. Na de dienst worden de bloemen, met een groet van de gemeente, bezorgd bij iemand die wij op die dag extra aandacht willen geven.
Coördinator: mw. Jenneke Stegeman, tel. 0546-822927.

10.Kerk Open en Stiltecentrum
De Grote Kerk is een monument. Veel bezoekers lopen graag even binnen om de kerk en de kunstexpositie te bezichtigen. Anderzijds zijn er ook bezoekers die behoefte hebben aan rust en een kaarsje willen branden. De kerk is daarvoor geopend op donderdag en vrijdag van 12 tot 14 uur en op zaterdag van 13 tot 16 uur, op de laatste zondag van de maand van 14 tot 16 uur. Op zaterdag wordt van 15 tot 16 uur het orgel bespeeld.
  • Coördinator van Kerk Open zijn Wijnanda Smeenk, telefoon 0546-531778, en
    Gerrit Aalderink, telefoon 0546-864835.
  • Coördinator van de orgelbespelingen is Henk Kamphuis, telefoon 0546-863512.