PKN
Grote Kerk Almelo

PERSBERICHT EXPOSITIE "DE KLEUREN VAN DE GRIJS" IN GROTE KERK PERSBERICHT EXPOSITIE "DE KLEUREN VAN DE GRIJS" IN GROTE KERK

Evenementencommissie Grote Kerk Almelo
Contact: Harry Konijnenbelt
E: harry@konijnenbelt.nl
M: 06-13119848

Expositie ‘De kleuren van De Grijs’ in Grote Kerk
In samenwerking met het Stedelijk Museum Almelo https://www.stadsmuseumalmelo.nl/ toont De Grote Kerk Almelo in de zomer van 2023 een twintigtal werken van de kunstenaar Hendrik F. de Grijs.
De op 19 maart 1866 in Groningen geboren Hendrikus Fredericus de Grijs studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Na de nodige omzwervingen en verblijven in onder meer Oirschot (Noord-Brabant) en Amsterdam, arriveerde de schilder rond zijn vijftigste levensjaar in Almelo.
De expositie laat een behoorlijke variatie zien, zowel wat betreft de onderwerpen als de gekozen techniek. Er worden landschappen, stadsgezichten, familieportretten en illustratiewerk getoond in olieverf, aquarel en pastel. De haven- en stadsgezichten geven een fraai – en veelal zonnig – beeld van deze Twentse stad in het interbellum. De meeste van zijn werken zijn realistisch van aard, sommige impressionistisch. De Grijs schilderde ook bijbelse en allegorische werken, waarvan er een wordt getoond.

Het bijzondere karakter van deze expositie werd nog eens benadrukt met een feestelijke opening en een inleiding door Bianca Fröhlich, die u wellicht kent van het televisieprogramma Van onschatbare waarde. De vele vrijwilligers van Kerk Open en van het museum waren hierbij uitgenodigd, evenals donateurs van het museum en kerkbestuurders.
Het is de tweede keer dat het Stedelijk Museum samenwerkt met de Grote Kerk.

De expositie in de Grote Kerk is van 2 juni tot en met 30 juli gratis te bezichtigen tijdens de openingstijden van Kerk Open: vrijdag 13:30-15:30 uur, zaterdag 13:00-16:00 uur (met orgelbespeling vanaf 15 uur) en ook op de laatste zondag van de maand 13:00-16:00 uur.

Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.